$$&(نــغــمــا ت الســنــدريــلا)&$$
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

$$&(نــغــمــا ت الســنــدريــلا)&$$

ترقرقت دموع الحياه فقمت وقلت لا

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

مشكلة .::. نرجو النقاش .::.

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
العاشق الحزينk
((مشــرف اســتراحــة الســندريــلا))
العاشق الحزينk

مشكلة .::. نرجو النقاش .::. Empty
مُساهمةموضوع: مشكلة .::. نرجو النقاش .::.   مشكلة .::. نرجو النقاش .::. Icon_minitimeالخميس فبراير 07, 2008 11:36 am

بسم الله الر حمن الر جيم

الســـلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رسائل واتصالات عديدة تردني من شباب وشابات يشكون فيها من سوء معاملة أسرهم لهم ويصل الأمر ببعضهم للأسف إلى الرغبة في الإنتحار هروبا من هذا الواقع المؤلم.

يشكو هؤلاء الشباب والشابات من غياب العاطفة والحوار الإيجابي في علاقاتهم بوالديهم ويتذمرون من أساليب الغطرسة والإستهزاء التي تمارس ضدهم بمناسبة وبدون مناسبة وأمام الآخرين ويتألمون من دعاء الوالدين عليهم وهجرهم لهم وعدم تفهمهم لظروفهم ووجهات نظرهم وتقليلهم من شأن أي انجازات يحققونها واستخفافهم بها واحتقارهم لآرائهم وقراراتهم واختياراتهم.
Very Happy
هكذا تدمر بعض الأسر شخصيات أبنائها وبناتها وتتسبب في إحباطات لا أول لها ولا آخر تشعرهؤلاء الأبناء والبنات بالغبن وتزرع الكراهية والضغناء في نفوسهم. وما حوادث الهروب من المنزل والوقوع في رفقة أصدقاء وصديقات السوء ومحاولات الإنتحار وتعاطي المسكرات والمخدرات وارتكاب الجرائم والانحرافات والمخالفات، بالاضافة إلى الإصابة بالأمراض والعلل النفسية من خوف اجتماعي وضعف في الثقة بالنفس وانطواء وعدوانية وقلق واكتئاب إلا نواتج منطقية لمعاملة أسرية سيئة وقاسية تغيب عنها مظاهر المودة والرحمة والعطف والحنان والتقدير والاحترام.

lol! ودمتم سالمين lol!
Admin
ســنــد ر يــلا
ســنــد ر يــلا
Admin

مُساهمةموضوع: رد: مشكلة .::. نرجو النقاش .::.   مشكلة .::. نرجو النقاش .::. Icon_minitimeالخميس فبراير 07, 2008 11:23 pm

الله عليك يا كريم موضوع اكتر من رائع

فعلا هى مشكله كبيره اوى بس انا من وجهه نظرى يحاولو مره تانيه معاهم يمكن هما مش فاهمنهم عشان اختلاف الاجيال والثقافات والانفتاح الى احنا فيه دلوقتى مع التقدم العلمى والتكنولوجى وكمان يحاولو يشغلو وقت فرغهم وميقولوش بابا وماما هما السبب لا الى عايز ينتحر او ينحرف بينتحر او ينحرف وكل ده ضعف ليه منحاولش نثبتلهم اننا جيل متفتح وناضج هيجى الوقت وهيفهمو فيه افكارنا لاكن اى حد بيلجا لكل العوامل دى انتحار انحراف مخدرات ده بيثبت للاجيال السابقه اننا فعلا مش قد المسئوليه ومش قد انهم يتكملمو معانا
مش معنى كده انهم مش غلطانين بالعكس انا مثلا ماما تعتبر صحبتى وبابا بيحترمنى وبيقدر اسلوبى وتفكيرى لازم كل اب وام يقربو من ولادهم يعرفو هما بيفكرو ازاى وفى كل الاحوال احنا اصحاب القرار
وبكرر تانى
لو عايزين ننحرف هننحرف ولو عايزين نموت هنموت
لازم نكون قريبين من ربنا سبحانه وتعالى ومنضعفش

دى وجهه نظرى الشخصيه

https://kkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.ahlamontada.com
العاشق الحزينk
العاشق الحزينk

مُساهمةموضوع: رد: مشكلة .::. نرجو النقاش .::.   مشكلة .::. نرجو النقاش .::. Icon_minitimeالأربعاء فبراير 20, 2008 10:43 pm

تسلمي على مرورك وعلى ردك المعبر عن الثقافة والحب والوفاء والأخلاص للوالدين
زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: مشكلة .::. نرجو النقاش .::.   مشكلة .::. نرجو النقاش .::. Icon_minitimeالخميس مارس 20, 2008 11:39 am

انا بحترم رايك اوى يا رئيستنا المميزة بس انا احب اضيف بعض الاشياء الا وهى انشغال الاباء ولامهات عن الاولاد ودى ظاهرة شا ئعة جدا بس الدرور فى دة كلة بيرجع للوالدين والابناء بمعنى الابهات لهم دور كبير فى حياة الابناء وهو انهم يزرعوا فى اولادهم حبهم لربنا سبحانة وتعالى دة اول شىء علشان الانسان بجد لو عرف ربنا بجد كل المشاكل هتتحل حتى لو هو فى مجتمع لا يتبع الى دين ولا ملة علشان ربنا سبحانة وتعالى كرم الانسان بالعقل ربنا عرفناة ازاى مش بالعقل اة فين عقلى انا بقى لما اروح اتعاطى مخدرات وربنا حرم علينا حاجة زى دى اذن الابن بيوقع علية خطأ وهو لغية لعقلة مبيفكرش بعقلة علشان لو فكر بعقلة وقال لنفسة انا هدمر حياتى علشان مين علشان انهى شخص حتى لو الشخص دة ابوة مش مجرد لغياب عاطفة بسيطة يحكم على نفسة انة يغضب ربنا وهو عارف ان فى ثواب وعقاب وانة هيتحاسب على حاجة زى كل يوم لا ينفع مال ولا بنون واهم شىء ينفع الانسان ينزل البحر من غير ما يكون بيعرف يعوم النتيجة معروفة طبعا هيموت المفروض على الوالدين انهم يزرعوا حب ربنا فى الابناء ويديهم المفاهيم الاساسية للحياة والمفروض الاب يكون صديق لابنة يحس بية يعلاف عاوز اية محتاج لاية ودة راى الشخصى اللى بيختصر فى كلمتين وهما الانسان لو عارف ربنا بجد وايمانة قوى استحالى يعمل اى شىء من اللى انت بتقول علية دة

مشكلة .::. نرجو النقاش .::.
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-